MARINE / 2001

 

Photos / Kasper Toeplitz

(…) Dans Marine, solo conçu pour la danseuse flamande Cindy Van Acker, le son tintinnabulait doucement, comme au seuil d’une lamaserie traversée par le souffle pour finir par emplir de manière très concrète chaque pouce d’espace jusqu’à évoquer l’imminence d’un crash dans un vrombissement de fin d’un monde.

Pensé comme un volume, le corps s’étale ici centimètre après centimètre dans une concentration énergétique proprement sidérante. Une danse physique très exigeante qui combine souplesse d’une grande plasticité et tonicité musculaire. De cette danse millimétrée témoigne Cindy Van Acker en relevant que "le rapport à l’espace se cristallise sur une sensation très pleine. Comme danseuse, j’ai l’impression paradoxale de beaucoup bouger, d’utiliser et d’investir l’espace dans son entier, alors que je reste dans un cercle de deux mètres de diamètres. Les fréquences sonores de la musique composée et jouée live par Kasper T. Toeplitz contribuent de manière décisive à ce sentiment d’amplitude spatiale et me soutiennent corporellement au même niveau que la partition dansée." Ce flux d’énergie s’adosse donc à une fréquence sonore dont l’amplitude va en s’amplifiant, chargeant le corps et dilatant l’espace, l’ouvrant littéralement.

Bertrand Tappolet / Gauchebdo N°49 / 06 décembre 2002 / Genève

Marine, a project of resonances between interpreter and choreographer created for La Bâtie 2001, is based on a simple but bold principle. The woman dancer selects her choreographer and commissions her to create a solo full of sensory exchanges, organizing breathing, physical and emotional tensions, and supports. In this creation embodying a plastic, elastic purification of movement millimeter by millimeter, embedded in an incredible slowness, the body metamorphosing forms is that of Cindy Van Acker. She chooses to immerse herself in a universe of micro-movement so characteristic of the French choreographer Myriam Gourfink. Of breathtaking beauty, the impulse circulates and vibrates under the impregnation of a subsonic music, passing from one member of the body to another, literally opening up space.

Myriam Gourfink prefers to concentrate on breathing and the internal movements of the trunk, all the energy as well as the corporeal and spatial tension seemingly catalysed at the extremities of the body, as yoga sometimes is. In her own choreographical creations, Cindy Van Acker works on the ceaselessly shifting limit between mobility and immobility. And she probes the very identity of a choreographic production confronting the permanency of the truism : "it’s a dance, so it’s got to move".

CHOREGRAPHY
Myriam Gourfink

MUSIC
Kasper T. Toeplitz

DANCERS
Cindy Van Acker or Myriam Gourfink

COSTUMES
Kova

Created at La Bâtie Festival in Geneva, the 5,6,7,8,9th & 15th of september 2001
Performed at : CCN de Rennes et de Bretagne / L’Arsenic in Lausanne / La Porta in Barcelona / La Halle aux grains in Blois / La Fondation Cartier in Paris / Festival short formats in Milano / Festival Tanztendenzen in Greisfwald (Germany) / Festival Mobil (CCN de Franche Comté in Belfort) / Salle Ockeghem (CCN de Tours) / Centre Culturel Suisse in Paris / Printemps de septembre in Toulouse / Festival Résonances, IRCAM in Paris / Festival Migrations in Conwy / Biennale de la danse in Tokyo / La Ménagerie de verre in Paris / Festival equilibrio in Roma / Festival four days in Pragua / Musica Genera in Szczecin (Poland) / FestivalTorino danza in Torino / The french institute of Izmir (Turkey) / GMEA (journées électriques) in Albi / Les métallos (for mouvement) in Paris / Fondation Royaumont in Asnières-sur-Oise

Production : Loldanse, Festival de la Bâtie in Geneva.